woensdag 5 oktober 2011

savooiekoolrolletjes met blue brie



Ik had  heb een Savooiekool gekocht bij AH. Geen groente die vandaag de dag vaak op het menu staat.  Dat vormt een uitdaging! De bladeren zijn zeer stevig wat zich prima leent voor het maken van rolletjes. Maar waarmee vullen?? Na wat gegoogle heb ik mijn eigen vulling samen gesteld. Spannend! De kool is nu dus te koop bij AH en komt van Hollandse bodem, ook nog eens redelijk duurzaam dus (redelijk want hij is helaas niet biologisch bij de AH, vast wel op de biologische markt maar die hebben wij helaas niet in de buurt). 


En het resultaat beschrijft zich het beste als: eens wat anders als anders, complete maaltijd, heel snel en gemakkelijk en ...tja ik moet eerlijk bekennen....er was niets mis met deze maaltijd maar het is niet helemaal mijn smaak. Gezegd moet worden dat de ingrediënten zelf allemaal vrij neutraal van smaak zijn en er geen sterke kruiden worden gebruikt. De kaas in het gerecht maakt het hem, wees hier dus niet zuinig mee. Al met al voor de vleesliefhebber die toch eens een dagje vega wil proberen denk ik niet het beste startrecept. Voor de groentenliefhebber en doorgewinterde vegetariër wel! Maar smaken verschillen dus ik heb besloten jullie het recept niet te onthouden. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!


Duur: 15 minuten. (en 20 min. wachttijd)
Ingrediënten (voor 4 personen):
  • 1 savooiekool;
  • 1 bakje biologische kastanjechampignons;
  • 1 kleine ui;
  • 2 tenen knoflook;
  • peper en zout;
  • halve (moes)appel;
  • 250 gram rösti;
  • 2 biologische eieren;
  • 125 ml. biologische crème fraiche;
  • 1 groot stuk blauwader-brie (overal verkrijgbaar van Aldi tot C1000);
  • hand vol walnoten;
  • cocktailprikkertjes;
  • keukenmachine (je kunt e.a. ook zelf fijn snijden maar dan duurt het wat langer)
Bereidingswijze:
Het is wel een prachtige groente!
  1. Haal 8 grote bladeren van de buitenkant van de kool. 
  2. Stoom deze 3 minuten en leg ze daarna in koud water. 
  3. Dep de bladeren droog tussen een schone theedoek.
  4. Hak in een keukenmachine in kleine stukjes: de halve kool, de champignons, de ui, de knoflook, de ui en 2/3 van de kaas. 
  5. Voeg hier de  rösti aan toe. 
  6. Roer de eieren en de crème fraiche door elkaar en voeg peper en zout toe naar smaak. Roer dit door het groentenmengsel. 
  7. Vul de bladeren met ongeveer 3 eetlepels mengsel en zet vast met een cocktailprikkertje.
  8. Verkruimel hierover de rest van de kaas en de walnoten.
  9. Zet het geheel 20 min in de oven. 

Tips
  • Volgens Wikipedia is kool mogelijk anticarcinogeen, dat wil zeggen hij kan mogelijk bescherming tegen kanker geven. 
  • Laat de rösti weg en serveer de rolletjes als bijgerecht bij pasta of knolookspaghetti. 
  • Vervang de kaas bovenop voor oude geraspte kaas voor een knapperig korstje. 
  • De walnoten in dit gerecht voorzien ons van Omega 3, 6 en 9! Ideaal dus voor de vega's die geen vis eten!
KOOK JIJ VEGA MET MIJ MEE? EET SMAKELIJK!



1 opmerking: