vrijdag 22 februari 2013

Turkse linzensoep


 
Ik kreeg eters even vroeg via Facebook: wat zou jij willen eten? Ik kreeg daarop fantastische reacties met heerlijke recepten. Ik koos voor de Turkse linzensoep. Compleet in de lijn met de 1001-nacht sfeer zijn er ook 1001 recepten voor linzensoep. Je kunt er dus werkelijk alles mee, dat lijkt makkelijk maar het is des te moeilijker om dát recept te vinden dat zo perfect is dat je er nooit meer vanaf stapt.

Je raad het al….dat recept heb ik nu gevonden! Al bij het proeven uit de pan wist ik: als ik over 10 jaar linzensoep ga maken gebruik ik dit recept nog. De weinige ingrediënten maken toch de perfecte balans!

Duur: 30 tot 40 minuten

Ingrediënten (als hoofdmaaltijd voor 4 tot 6 personen):

250 gram rode linzen;
4 uien fijn gesnipperd;
2 liter water;
6 tenen knoflook geperst;
1 groot blikje tomatenpuree (of 2 kleintjes);
1 eetlepel paprikapuree (verkrijgbaar bij de Marokkaanse of Turkse winkel, zoek je niet rot naar dit ingrediënt want het is geen must);
1 eetlepel djinten;
1 theelepel chilivlokken (of een halve verse peper in stukjes gesneden);
een hand vol gehakte munt;
2 groetenbouillonblokjes;
sap van een halve citroen;
een eetlepel suiker;
scheut olijfolie om in te bakken;
peper;
zout.

Eventueel serveren met Turkse (of Griekse) yoghurt en gesneden koriander.

Bereidingswijze:

  1. Verhit de olie in de pan en fruit de ui en knoflook aan;
  2. Voeg als de ui glazig is de tomatenpuree, paprikapuree, djinten en suiker toe en bak het geheel even mee;
  3. Als het geheel doorbakken is voeg je het water en de linzen toe samen met de bouillon, laat het geheel nu 20 tot 30 minuten koken;
  4. Voeg op het einde het citroensap toe (en laat de schil van de citroen eventueel even meekoken) samen met de munt.
  5. Breng de soep op smaak met peper en zout.

Tips:
Serveer eventueel met
platbrood of Turks brood, hummus en auberginekaviaar.
 
KOOK JE VEGETARISCH MET  MIJ MEE? EET SMAKELIJK!

1 opmerking:

  1. Hoi!
    Is idd weer heel anders dan ik 'em maakte, maar klinkt ook erg lekker! Ik gebruikte sesamolie en deed er nog wortel, cashewnoten en tahini (en slechts 1/2 ui en geen suiker, munt en citroen) door en dan aan het eind pureren met de staafmixer. Volgens mij is het vooral de combinatie van rode linzen en tomaten die hem zo lekker maakt!
    Groetjes,
    Margreet

    BeantwoordenVerwijderen