donderdag 23 februari 2012

BBR ofwel, Surinaamse Bruine Bonen met Rijst.


BBR is een bekend begrip in de Surinaamse keuken. Van oorsprong is het een maaltijd voor 'de armen'. Hoewel het gerecht inmiddels erg populair is komt het in deze tijden toch wel weer goed uit dat het nog steeds een relatief goedkoop gerecht is.
Als ik dit gerecht had gekend als ik klein was en ik mocht mijn eten kiezen op mijn verjaardag dan had ik vast dit gekozen. Sinds ik het gerecht ken (zo'n jaar of 15) staat het zeer regelmatig op het menu. Ik ben er gek op en heb er soms zo'n trek in dat ik het spontaan maak. Het is snel klaar en door de bonen een perfecte maaltijd voor de vegetariër. Daarom zie ik het soms maar door de vingers dat ik soms om een uur of tien 's avonds nog een bordje opwarm :-).
Het recept is simpel en heeft geen zeer uitgesproken smaak (waardoor ik mij wel eens afvraag waarom ik nou juist deze maaltijd zo heerlijk vind) en daarom geschikt voor iedereen!

Duur: 30 minuten
Ingrediënten (Voor 4 personen):
  • 800 gram snijbonen of slabonen of kousenband naar keuze;
  • 2 uien;
  • 7 tenen knoflook;
  • 2 tomaten;
  • 1/2 blikje tomatenpuree;
  • 1 maggiblokje;
  • 2 laurierbladeren;
  • 10 pimentkorrels (te koop in de betere supermarkten of toko);
  • 1 grote pot bruine bonen;
  • takje selderij;
  • 1 kruidnagel;
  • 1 Madame Jeanette peper;
  • olie om in te bakken;
  • 1 theelepel 5-spices;
  • een scheutje soja-saus;
  • Rijst naar keuze.
Bereidingswijze:
  1. Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking;
  2. Snijd 1 ui fijn en fruit deze in de pan, pers hierboven 5 tenen knoflook en fruit deze mee;
  3. Snijd intussen 1 tomaat fijn en voeg deze toe samen met 3 theelepels tomatenpuree, het maggiblokje, 5 spices, een scheutje soja-saus, de pimentkorrels, 2 laurierbladeren, eventueel een stuk peper naar wens en 1 kruidnagel. Bak het geheel een minuut of 3;
  4. Voeg de bonen met het kookvocht toe en laat het geheel met de deksel op de pan zachtjes pruttelen.
  5. Stoom de groenten kort beetgaar.  
  6. Snijd intussen de tweede ui en 2 tenen knoflook en fruit deze aan.
  7. Voeg hier aan gesneden tomaat aan toe en tot slot de gestoomde groenten, roerbak het geheel kort.
  8. Snijd het blad van een bosje selderij en boeg deze op het laatste moment toe aan de bruine bonen.
  9. Serveer de rijst met de groenten en de bruine bonen.
Tips:
  • Serveer met gebakken bakbanaan of met Surinaams zuur. Zuur maak je door minimaal een aantal uren van te voren plakjes komkommer en rode ui te overgieten met witte azijn, 2 kruidnagelen, 1 laurierblad, een aantal pimentkorrels, een snufje Chinese suiker (verkrijgbaar bij de totko), een theelepel zout en een stukje Madame Jeanette peper. Wees héél zuinig met de suiker (voeg niet meer toe dan wat er tussen duim en wijsvinger past), deze is enorm zoet! Zolang de groenten onder het zuur staan is dit maanden te bewaren en een onmisbaar bijgerecht in de Surinaamse keuken.
  • Madame Jeannette is zéér pittig (niet iedereen waardeert dit) maar heeft ook een heel eigen smaak die dit gerecht zo lekker maakt. Eten er kinderen mee of ben je zelf bang dat het te heet wordt? Laat de peper dan weg uit het gerecht en zet een pot sambal op basis van Madame Jeannette op tafel (verkrijgbaar in de toko). Zo kun je net zo goed achteraf deze specifieke smaak toevoegen en voorzichtig proberen hoeveel je kunt hebben.
  • De bruine bonen kun je gemakkelijk een dag van te voren klaar maken, er wordt wel gezegd dat de bonen dan nog lekkerder zijn.
  • Ik gebruik bij de bereiding van de groenten geen zout, te veel zout is niet goed. Dit maakt het gerecht op zich staand wat flauw maar dit valt niet meer op samen met de saus van de bonen. Ik zou dus zeggen: probeer het eerst eens in zijn geheel en voeg eventueel naderhand pas zout toe.
  • Je kunt als groenten ook snijbiet of spinazie gebruiken. Maak dit gerecht op de zelfde manier als de snijbonen/kousenband/slabonen.
  • Zin in meer Surinaamse recepten? Kijk ook naar het recept voor Roti! http://kookvegametmijmee.blogspot.com/2011/10/roti-met-3-soorten-groenten-kouseband.html

EET SMAKELIJK, KOOK JIJ VEGETARISCH MET MIJ MEE?

1 opmerking:

  1. Was erg lekker! Gemaakt met pompoen uit de oven ipv de sperciebonen en wat avocado en tomatensalade erbij

    BeantwoordenVerwijderen