woensdag 7 september 2011

Pompoenentijd!


Het is pompoenentijd! Vanaf half augustus zijn er volop pompoenen te koop langs de kant van de weg. Een echte seizoensgroente dus. Je moet een beetje geluk hebben en op boerenlandweggetjes en in kwekersgebieden tref je de meeste pompoenen. Maak eens een fietstocht over het platteland en zorg dat je een flinke fietstas bij je hebt, succes gegarandeerd. Mocht het niet lukken: biologische pompoenen zijn ook bij AH of de natuurwinkel te koop.

Het leuke van deze pompoenen is dat deze bij particulieren vaak onbespoten voor minder dan een euro per kilo verkrijgbaar zijn! Daarnaast kun je ze nog wel een paar maanden bewaren, vooral bij een koele en droge opslagplaats zoals de schuur of de kelder. Tot slot zijn pompoenen ook nog eens lekker en gezond. De pompoen heeft vegetariërs veel te bieden. Er zit namelijk veel, en goed opneembaar ijzer in pompoenen. Goed opneembaar IJzer zit vooral in dierlijke producten. Het ijzer uit plantaardige producten wordt over het algemeen minder goed opgenomen. Het ijzer uit de pompoen vormt een positieve uitzondering. Ook bevat pompoen vitamine B2. Pompoen bevat ook vitamine C. Vitamine C is nodig om het ijzer goed te kunnen opnemen. Ook bevat pompoen veel caroteen. Caroteen, ofwel provitamine A, is een voorstadium van vitamine A. Vitamine A is vooral belangrijk voor de ogen.

Dat was even een stukje theorie. Ik kook regelmatig met pompoen. Tijdens onze vakantie in Castricum hebben we een reuzenpompoen gekocht voor 3 euro. Deze hebben wij voor de verjaardag van mijn dochtertje in zijn geheel soldaat gemaakt. Van de ene helft heb ik pompoenpannenkoekjes gemaakt voor de kinderen (ik zal dit recept nog eens met jullie delen) en van de andere helft pompoensoep voor de volwassenen (idem). Twee van mijn meest gemaakte recepten met pompoen.
Om volop van het pompoenseizoen te profiteren wilde ik er nog een aantal inslaan. Gelukkig kwam ik deze week nog een boer tegen die ze te koop had. Ik vroeg hem of hij terug had van 10 euro, waarop hij mij uit daagde voor 10 euro pompoenen te kopen. Ze waren maar een euro per stuk. Ik antwoordde dat wij van pompoenen hielden maar zo veel echt niet op konden. EET JE ZE OP?! vroeg hij verbaast? Ik heb hem een spoedcursus pompoen eten gegeven en hij leek enthousiast en ik bespeurde een lichte twinkeling in zijn ogen. Teruglopend naar mijn fiets vroeg ik me af of hij echt zo'n zin had gekregen in pompoenpannenkoekjes .... of besefte dat hij meer kon gaan vragen voor zijn hobby-pompoenen? Volgend jaar zal ik het antwoord van de prijskaartjes kunnen aflezen.

Maar ik daag mijzelf graag uit. Even iets heel anders met pompoen! Morgenochtend maak ik een lasagna met verschillende groenten waaronder pompoen waarbij elk laagje zijn eigen kleur heeft. Zelf bedacht dus ik ben erg benieuwd naar het resultaat!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten