maandag 21 november 2011

Roerbakgroenten met verse ananas in zoetzure saus



Op de dag van de duurzaamheid (11/11) nam ik deel aan een debat van de stichting duurzaam bodegraven-reeuwijk (http://www.duurzaambodegravenreeuwijk.nl/). Na afloop kregen wij een fair trade ananas van de plusmarkt te reeuwijk. Ik hoefde geen seconde na te denken wat ik hiermee zou maken. Met verse ananas maak je in 10 minuten een heerlijk rijstgerecht. Hoewel verschillende theorieen benoemen dat je beter geen fruit kunt eten in combinatie met ander eten maak ik hierop graag een uitzondering. Daarnaast zijn er een hoop mensen die het niet lekker vinden warm eten met fruit te combineren. Ik kan me hier theoretisch wel wat bij voorstellen maar mocht je het toch eens willen proberen probeer dan eens dit gerecht. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je het niet lust :-).
In dit recept gebruik ik verse ananas. Gebruik echt geen ananas uit blik, het heeft een heel andere smaak maakt het gerect er niet lekkerder op. Omdat dit een roerbakgerecht is geef ik geen hoeveelheden aan. Schat op het oog in hoeveel groenten en rijst je nodig hebt voor het aantal personen waarvoor je kookt. Het komt niet zo nauw en kan niet mislukken zolang het niet aanbrand.

Duur: 10 minuten
Ingredienten:
  • rode ui grof gesneden (ik gebruik een halve per persoon)
  • groenten naar keuze (ik gebruikte voor 1 persoon: een halve paprika, een halve zak chinese wokmix van AH en 2 schijven ananas in stukjes);
  • gekookte rijst (ik gebruik graag volkoren basamati rijst van ekoland. Maximale smaak en maximale gezonheidseigenschappen);
  • flesje zoetzure saus van konimex;
  • peper;
  • zout;
  • olie;
  • ter garnering eventueel: gefrituurde uitjes, pikantjes, koriander, cashewnoten.
Bereiding:
  1. Bak de ui op hoog vuur in de olie. Voeg na 1 minuut de paprika en de ananas toe.
  2. Schep het geheel 3 minuten om en voeg saus naar wens toe.
  3. Breng op smaak met peper en zout en schep het geheel over de warme rijst.
  4. Garneer het naar wens.
Tips:
  1. Ik gebruik altijd de groenten die voor handen zijn en probeer daarbij te letten op groenten die uit holland komen (dit is afhankelijk van het seizoen). Je kunt bijvoorbeeld gebruiken: prei, tauge, peultjes, paksoi, brocolli, etc.
  2. Zorg ervoor dat je de groenten kort roerbakt en dat je begint met de groenten die het meeste bereidingstijd nodig hebben. Zo blijven de groenten lekker knapperig.
  3. Ik maak dit gerecht vaak op een doordeweekse dag en zorg dan dat ik de ananas al gesneden in de koelkast klaar heb (vormt dan ook direct een lekker ontbijt), evenals gekookte rijst dat ik even in de magnetron opwarm. Zo heb je snel een heerlijk gerecht waarbij je heerlijk verse groenten hebt. Natuurlijk ben je sneller klaar met een wokmix en duurt het ietsje langer als je de groenten snijdt.
  4. Restjes over? Maak een snelle nasi en gebruik de ananas voor een smoothie of neem het in een bakje mee als tussendoortje op werk/school!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten