donderdag 15 september 2011

Bietenpannenkoekjes met salade

Ik kreeg twee grote rode bieten uit de moestuin van mijn ouders. En wat is lekkerder dan verse groenten uit de grond. Daarom gebruikte ik er één voor dit gerecht. Nu nog een creatief idee voor de andere :-) 
Oké toegegeven, het lijkt misschien een wat alternatief gerecht en misschien klinkt het voor de beginnende (parttime)vegetariër niet het echt aantrekkelijk, een bietenpannenkoekje. Toch is dit een makkelijk maar ook heerlijk en gezond gerecht! Het is wel een licht recept. Prima voor een avondmaaltijd maar ben je gewend zwaar te eten dan is een maaltijdsalade misschien minder geschikt.


Ingrediënten voor 4 personen (bij minder naar verhouding verminderen)
  • ca. 450 g bieten, geschild en geraspt;
  • 1⁄2 ui, geraspt;
  • 3 tenen knoflook;
  • 1 ei, losgeklopt;
  • ca. 125 g bloem;
  • zout en versgemalen peper;
  • creme fraiche naar behoefte;
  • kaas naar smaak (ik gebruikte goudse kaas maar gebruik bijvoorbeeld ook geitenkaas, feta of blauwe kaas);
  • 1 eetlepel fijngehakte verse tijm of 1 eetlepel mierikswortel (kan en klaar verkrijgbaar in de supermarkt);
  • 2 el gesmolten boter of olijfolie plus wat extra voor de pan;
  • Tzatziki;
  • Ingredienten voor een salade naar keuze (ik gebruikte een zakje salade van AH, pitten en zaden kort aangebakken, een eitje van de kinderboerderij, home made spruitgroenten, wat dressing en wat peper en zout)
Bereidingswijze
  1. Rasp de bieten en de ui met de hand of in een keukenmachine en knijp de knoflook er boven uit. 
  2. Meng de groenten met de ui, ei, bloem en kaas. Bestrooi het mengsel met zout en peper. Voeg dan net voldoende creme fraiche toe dat het mengsel gemakkelijk van een grote lepel valt. Roer er 2 eetlepels gesmolten boter of olijfolie door.
  3. Smelt een lepel boter of olie in een grote koekenpan of op een hete plaat. Schep er enkele lepels beslag op; strijk de groenten glad met een vork. Bak ze circa 15 minuten, tot ze aan beide zijden mooi bruin zijn.
  4. Dien op met tzatziki en een salade naar smaak. 
Tips:
  • Ook lekker met een bonensalade (ook dat komt vroeg of laat nog een keer op mijn blog) en gebakken aardappeltjes. 
  • Je bakt deze pannenkoeken een beetje langzamer dan gewone; geef de bieten de kans om zacht te worden en wat bruin te kleuren. Maak ze om deze reden ook zo dun mogelijk.
  • Andere groenten die je kunt gebruiken, zijn gele courgette, wortels, pastinaak, knolselderij of lente-uitjes; gekookt, uitgeknepen en gehakt zijn ook spinazie en andere bladgroenten een optie.
  • Deze pannenkoekjes laten zich heel gemakkelijk invriezen. Na een drukke werkdag even opbakken, kant en klaar salade erbij, een gezonde maaltijd in 5 minuten!
  • Ik heb de bietenpannenkoekjes gemaakt met een kookring waardoor ze meer zijn gaan lijken op een soort hamburgers. Ik weet niet of ik het gebruik van een kookring bij dit gerecht zou herhalen maar het voordeel was dat ik er twee op elkaar heb gestapeld met Tzatziki er tussen en ze aan mijn kinderen verkocht heb als hamburger....het werkte! Toegegeven: ik stond er zelf ook van te kijken. Er is dus een behoorlijk portie bietjes naar binnen gegaan, en dat is weer een hele prestatie bij peuters!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten