vrijdag 25 november 2011

Spruitjesstampot met vega-hachee.



Met eens spruitengerecht maak ik misschien niet het meest populaire bericht ooit. Hoe komt dat toch? Wat google-speurwerk bracht mij op een leuk feitje dat ik graag met jullie deel. Spruitjes hebben een vrij bittere smaak en geven een lichte zwavelgeur af als je de klaar maakt. Dit wisten we al. Maar wat blijkt: ons instinct waarschuwt ons bij zulke smaken en geuren voor mogelijk gevaar. Onze verre voorouders, die leefden van planten- en bessenpluk en van de jacht, moesten zelf ondervinden wat eetbaar was en wat niet. Echt giftige palnten smaken erg bitter. Overigens ruikt voedsel dat niet vers is vaak ook vies. Vooral bij kinderen gaat er dan een alarmbeletje af met als gevolg dat ze hun neus er voor optrekken.
Mogelijk kun je het met deze informatie nog eens proberen. Bereid de spruitjes dus met een wasknijper op en als er niemand thuis is om ons instinct in de maling te nemen! Daarnaast zijn de spruitjes in dit gerecht door een stamppot gemengd waardoor de smaak milder wordt. Ook de heerlijke hachee doet wonderen. Hachee doet me denken aan het eten van oma, hollandse pot, winter....heerlijk! Eens kijken of we ons instict, en dat van onze kinderen, om de tuin kunnen leiden. De moeite waard want spruitjes bevatten meer vitamine C dan sinasappels. Best waardevol in deze snottertijden!

De hachee maak ik met Quorn gehakt. Quorn is volgens vleeswijzer.nl de meest milieubewuste keuze onder de vleesvervangers. Het is niet geheel plantaardig (er wordt scharrelkippenei-eiwit gebruikt) en daarom niet geschikt voor veganisten. Jammer dat Quorn geen biologische eiwitten gebruikt. Ik troost mezelf met de gedachte dat ik nauwelijks met vleesvervangers kook. Je kunt de hachee ook zonder Quorn maken maar dan wordt het meer een soort jus (ook niet erg maar wees je er van bewust dat het dan wat bite mist). Ook kun je er voor kiezen wat bonen toe te voegen (ipv. Quorn) voor de bite (kleine zwarte boontjes of juist de witte reuzenbonen). Het laat zich goed combineren met de smaak van de saus, vormt een bite, een goede vleesvervanger en is geheel plantaardig.

Ik kook over het algemeen niet vaak met kant en klaar pakjes. Ik doe dit om het gebruik van verpakkingen en E-nummers te voorkomen. Toch gebruik ik in dit recept een pakje hachee-mix. Soms dient gemak de mens en als werkende moeder met een 'ik wil de wereld redden drive' is het soms goed om niet te streng voor jezelf te zijn. Wil je de hachee toch zonder pakje maken? Tik bij Google de zoekterm 'hachee recept' in en je krijgt prima recepten. Maak de saus eventueel dikker met een theelepeltje maizena dat je vooraf even met wat heet water hebt vermengd om klontjes te voorkomen. Vervang vleesbouillons voor groentenbouillon.

Het aantal aardappels en spruiten kun je zelf naar wens bepalen afhankelijk van hoe groenterijk (en smaak spruitjes) je de stamppot wilt hebben en de hoeveelheid personen.

Duur: 30 min
Ingredienten:

  • aardappels naar wens;
  • spruitjes naar wens;
  • een scheut hete (soja) melk;
  • 1 pakje fijngehakt van Quorn;
  • 2 grote uien;
  • 1 pakje hachee-mix;
  • (bak)olie;
  • peper;
  • zout.
 Bereidingswijze:

  1. Schil de aardappelen en zet ze op het vuur;
  2. Maak de spruitjes schoon (haal de lelijke blaadjes er af en snijd een klein stukje van de onderkant) en gooi ze bij de aardappelen om te koken;
  3. Snijd de ui in halve ringen en bak deze bruin in wat bakolie;
  4. Voeg de Quorn toe en bak deze mee tot het ook wat bruin wordt;
  5. Voeg 200 ml. water toe en de hacheemix.
  6. Laat de hachee koken en voeg water toe totdat je de gewenste dikte hebt bereikt.
  7. Draai het vuur uit of houdt het warm op een sudderplaatje.
  8. Als de aardappelen en spruitjes gaar zijn, giet deze dan af. Stamp het met de scheut hete melk, peper en zout.
  9. Serveer de stampot met de hachee.
Tips:
  •  Pimp de stamppot eventueel met wat mosterd of nootmuskaat.

3 opmerkingen:

  1. Hmmmm ik denk nog steeds niet dat ik er super gecharmeerd van ben, maar deze informatie is zeker nuttig! Als ik het nogmaals ga proberen, dan ga ik denk ik een recept maken waardoor de spruiten zoeter worden, en als ik ze echt niet wegkrijg, tja dan kan ik altijd m'n moeder er nog een plezier mee doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een heerlijk zoeter gerecht, komt nog wel eens op mijn blog...er staan nog genoeg spruitjes in mijn moestuin:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. klinkt heerlijk, de combinatie met spruitjes heb ik nog nooit geha, morgen eet ik vega hachee met wortelstamppot, ook heerlijk maar ik ga de gene met spruitjes zeker een keer proberen. Misschien heb je ook wel eens van Seitan gehoord? Ook een erg goede vleesvervanger voor in hachee.

    BeantwoordenVerwijderen